Mire kell figyelni ezzel a divatos diétával?

Vannak, akik szeretik, mások megátkozzák. Bár az időszakos böjt formájában történő fogyás viszonylag új módszere világszerte egyre népszerűbb, a tudósok figyelmeztetnek bizonyos kockázataira. Leginkább étkezési zavarokra.

Bár az időszakos böjtnek sok ellenzője van, tárgyilagosan azt kell mondani, hogy sikert arat a felesleges kilók leadása terén.




Vannak mellékhatások

Intermittent fasting vagy angolul Intermittent fasting (IF) egy speciális diéta, amely a nap folyamán korlátozott ideig történő étkezésen alapul. Általában a teljes 24 órából 8 órát szánnak étkezésre. Ehetünk ilyenkor. Az időszakos böjt különösen azok körében vált népszerűvé, akik viszonylag rövid időn belül igyekeznek formába hozni magukat. Ez azonban nem egy hosszú távon fenntartható étkezési mód. Lényegében tagadja a rendszeres étkezés alapelveit. A neves tudósok tollából készült új tanulmány arra a megállapításra jutott, hogy az IF-nek veszélyes mellékhatásai is lehetnek.

Amikor túl kemények vagyunk magunkkal szemben

A kutatást az Eating Behaviors című folyóirat tette közzé, és ahogy az étkezési szokásokkal foglalkozó magazin neve is sugallja, kanadai serdülők adatait vizsgálták. Több mint 2500 fiatal vett részt benne, akiket az időszakos böjt megfigyelése közben követtek egy éven keresztül. Leginkább nők használták, férfiak kevésbé. A kutatási eredmények nem hoztak pozitív hírt. Kutatások szerint az időszakos böjt összefügg az étkezési zavarokkal. A nőknél az úgynevezett paroxizmális túlevés vagy hányás jelentkezett. Érdekes módon az időszakos koplalás is hozzájárult az úgynevezett kényszeres gyakorlatokhoz. A férfiaknak szinte semmi problémája nem volt a táplálékfelvétellel. Az időszakos éhségsztrájk azonban arra kényszerítette őket, hogy gyakrabban keressenek edzőtermet, és torz benyomást keltsenek magukról.

Nem tartozik mindenkinek a kezébe

A tanulmány társszerzője, Jason Nagato, a Kaliforniai Egyetem munkatársa szerint az IF és az evészavarok kapcsolatát különösen a Covid-19 világjárvány kezdetén kezdték emlegetni. „Az időszakos böjt és az étkezési zavarok közötti kapcsolat különösen erős a serdülők és a fiatal felnőttek körében a járvány kezdete óta” – magyarázta az eatthis.com-nak. Majd elmondta, hogy az emberek egészségügyi okokból kezdték el az időszakos böjtöt. Az eredeti indíték az egészséges test utáni vágy volt. A kutatók azonban felhívták a figyelmet arra, hogy az IF nem mindenkinek való, mivel elég nagy önmegtagadást igényel. Ezért alkalmasabb sportolók vagy olyan emberek kezébe, akik professzionálisan foglalkoznak például modellkedéssel.

Hogyan küzdjünk az éhség ellen?

Az időszakos böjt az éhség figyelmen kívül hagyásán alapul, és az embereket végül képtelenné teheti kezelni. Az eredmény a túlevés vagy falás minden olyan ételből, ami a kezünkbe kerül. Ez egy úgynevezett kompenzációs viselkedés, amely együtt jár a túlzott testmozgással vagy az étel hányásával. Különösen veszélyeztetettek azok, akik hajlamosak az étkezési zavarok kialakulására. Az IF bizonyos esetekben felgyorsíthatja ezt a negatív folyamatot. A tudósok arra is figyelmeztetnek, hogy azok, akiknek korábban anorexiával vagy bulimiával küzdöttek, soha ne gondoljanak az időszakos böjtre.

Szintén jó hír

Bár az időszakos böjtnek sok ellenzője van, tárgyilagosan azt kell mondani, hogy sikert arat a felesleges kilók leadása terén. Nem tartozik mindenkinek a kezébe. Tapasztalatot, önmegtagadást és szó szerint spártai kitartást igényel. HA nagy időre számol, amikor nem eszünk, csak vizet, cukrozatlan teát vagy feketekávét iszunk. A hátralévő rövidebb időszakban többszöri étkezés formájában kényeztetjük magunkat a szükséges tápanyagokkal. Az időszakos koplalás ezért ideális azoknak a tapasztalt embereknek és sportolóknak, akiknek rövid időn belül felesleges zsírkilókat kell leadniuk.

Olvasson további híreket a Google news

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...
Kirsche